Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Guido Nijs - Woensdag 12 Juli 2023

    De set-up van... Guido Nijs

    Met wie hebben we het genoegen?

    Mijn naam is Guido Nijs, geboren in Tilburg (5 oktober 1974)

     

    Wat is je muzikale achtergrond?

    Ik ben opgegroeid in een gezin waar er veel muziek werd gemaakt en geluisterd. Mijn ouders spelen beide saxofoon en ook mijn broers en zus spelen (of speelden) een instrument. Er was een behoorlijke platen collectie die zeer divers was, er kwam van alles voorbij. Op zevenjarige leeftijd ben ik begonnen op de blokfluit, om vijf jaar later over te stappen naar altsaxofoon. Ik ben op het conservatorium pas tenor gaan spelen, het instrument waar ik me tot op heden het meest comfortabel bij voel.

     

    Wie/wat zijn je inspiratiebronnen?

    Alles en iedereen waar je kippenvel van krijgt of je hart sneller van gaat kloppen. Ik wil dat liever niet vastpinnen op een genre of vorm.

     

    Wat houdt je op dit moment bezig? (projecten, plannen etc)

    Op dit moment (zomer 2023) zit ik midden in het festival seizoen met Di-Rect en speel ik dus voornamelijk met m’n sectie (The Special Request Horns, Jan van Duikeren (tp) en Louk Boudesteijn (tb)). Daarnaast zijn er een aantal platen in de afrondende fase, waaronder de nieuwe plaat van het Paradox Jazz Orchestra en een hele spannende samenwerking met Jos Smolders, een modulaire synthesizer specialist. Beide platen komen in de loop van dit jaar uit. Verder ben ik bezig met een opvolger voor mijn eigen plaat ‘Train of Thought’ uit 2021.

     

    Welk(e) instrument(en) speel je het meest en :

    M’n werk vraagt op dit moment het meest om tenor- en bariton saxofoon, maar daarnaast komen m’n dwarsfluit en basklarinet ook met enige regelmaat aan bod.

     

    Wat is je huidige set-up? (rieten, mondstukken, instrumenten, ligatures,koffer(travelcase?)

    • Tenor: Zilveren Selmer MKVI serienummer 124xxx, Drake Reso of Otto Link Tone Master, Rico Royal (blauw) 3,5 of Roberto’s Winds 3,5 H, Borgani Flexitone Ligature, Hiscox PRO-II-WTS Koffer
    • Tenor: Goldplated Selmer MKVI serienummer 118xxx.
    • Bariton: Cannonball B5-L, Vandoren V16 B9 of Otto Link Super Tonemaster 7*, Rico Royal (blauw) 5, Borgani Flexitone Ligature, Jakob Winter ABS Carbon Design Case.
    • Bariton: Zilveren Selmer MKVI serienummer 203XXX
    • Dwarsfluit: Azumi AZ-Z2E
    • Basklarinet: Yamaha 221 II, Pomarico Henri Bok, B&G Revelation Ligature, Vandoren V21 3

     

     

    Wat zijn je beweegredenen en is dat in de loop van de tijd veranderd?

    Ik ben redelijk ‘honkvast’ en wissel maar zelden van set-up. Maar af en toe loop je ergens tegenaan en is het de moeite waard om te veranderen. Zo kwam de goldplated tenor op m’n pad en sindsdien gebruik ik beide tenoren. Ik wissel niet echt per genre of gelegenheid, maar soms gaat m’n voorkeur uit naar een bepaald instrument. Ik ben de laatste tijd wel veel bariton aan het studeren en merk dat daarmee m’n zoektocht naar een andere sound wel versneld is, vandaar ook de wissel terug naar eboniet (Vandoren V16 B9) en de aanschaf van een Mark VI tot lage Bb ipv A.

     

    Wissel je wel eens voor bepaalde situaties?

    Een van de voornaamste keuzes voor de set-ups die ik speel (voor zowel tenor als bariton) is, dat ze in elke situatie bruikbaar moeten zijn. Als muzikant streef ik naar een uniek (of herkenbaar) geluid en ik neem mijn persoonlijke opvatting over sound overal mee naartoe. Ik verander dus ook niet van set-up als ik wissel tussen verschillende genres.

     

    Wat zou je nog wel eens willen proberen, of waar ben je nieuwsgierig naar (qua set-up) en waarom?

    Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar oudere instrumenten en mondstukken. Dus vanuit dat perspectief zou ik graag nog wel een SBA willen hebben, of een King Super 20 SilverSonic. Ook oude mondstukken als een Otto Link Double Ring of Reso Chamber staan op m’n verlanglijstje om te proberen.

     

    En, wat wil je je medemuzikanten meegeven?

    “It’s a process”, hoogte- en dieptepunten horen erbij. Uren maken op je instrument om jezelf beter uit te kunnen drukken op je instrument zijn cruciaal, en zorgen er uiteindelijk ook voor dat je (door een betere beheersing) meer plezier kan hebben. Ga op zoek naar je eigen ‘stem’ of geluid, luister naar alles en sta open voor alle muziek. Er zijn zoveel gave spelers om naar te luisteren en nieuwe dingen van te leren.

     

    Nog meer weten over Guido of wil je gewoon lekker luisteren? 

    http://www.guidonijs.nl/ 

     

     

     

     

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking

    Om je de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als je onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat je akkoord bent. Manage cookies