Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Ties Mellema - Vrijdag 1 December 2023

    De set-up van... Ties Mellema

    Met wie hebben we het genoegen?

    Ik ben Ties Mellema, saxofonist, componist, multi-disciplinair en cross-over podiumartiest.

     

    Wat is je muzikale achtergrond?

    Eigenlijk is mijn achtergrond een soort caleidoscoop van muzikale uitingen. Mijn vroegste muzikale vorming was de muziek van mijn ouders die alles door elkaar heen draaiden. Tot vrij laat wist ik niet dat er überhaupt verschillende stijlen waren. Ik kreeg saxofoonles in Bergen op Zoom, in principe klassiek maar ik improviseerde ook veel en zat in allerlei bandjes en ensembles. Uiteindelijk besloot ik naar het conservatorium te gaan. Mijn keus viel op Amsterdam. Ik wilde graag in een grote stad studeren en dat was het eerste jaar dat één van mijn favoriete saxofonisten, Arno Bornkamp, in Amsterdam kwam lesgeven. In de laatste fase van mijn studie ging ik soloprojecten doen. Mijn eerste album DUOS was een heel traditioneel saxofoonalbum waar ik nog steeds erg trots op ben. Daarna werden mijn projecten steeds meer cross-over, zoals mijn album met The Four Baritones en Nora Fischer. Ik realiseerde me tijdens mijn ziekte (ik kreeg lymfklierkanker in 2015 en 2017) dat er een ontwikkeling zat in mijn projecten die me steeds verder terugbracht naar hoe ik muzikaal ben opgevoed: muziek zonder grenzen, alles door elkaar. Nu ben ik bezig met een relatief nieuw project PEAX waarbij ik me echt niets meer aantrek van genres. De consequentie is wel dat ik een heleboel dingen heb moeten leren, zoals opnametechnieken, het mixen van muziek en beter heb moeten leren improviseren (ik heb nu les bij Efraim Trujillo). Eigenlijk ben ik opnieuw begonnen. Ik voel me in veel opzichten weer een conservatoriumstudent. Er is zoveel muziek en informatie die ik nog wil verwerken!

     

    Wie/wat zijn je inspiratiebronnen?

    Ik word door alle muziek geïnspireerd. En als ik muziek niet mooi vind, maar wel merk dat het door collegas en vrienden wordt bewonderd, ga ik er toch naar luisteren. Dat had ik bijvoorbeeld Jacob Collier. Nog steeds is zijn muziek op de plaat niet echt mijn ding, maar zijn concerten vorig jaar waren de mooiste die ik ooit heb gezien, met stip! Ik kwam met tranen in mijn ogen naar buiten. Verder zijn mijn inspiratiebronnen te veel om op te noemen. Namen die vaak terugkomen zijn: Squarepusher, Stevie Wonder, Louis Andriessen, Reich, Haydn (vooral zijn strijkkwartetten door het Mosaiques Kwartet), Glass, Jan Jelinek, Weather Report, Alfred Brendel met Beethoven sonates en Miles Davis. Verder haal ik veel inspiratie uit mijn omgeving. Ik hou van op een oorspronkelijke manier muziek maken en beleven. Mijn zoon speelt piano en speelt in de big band van de Muziekschool Amsterdam. Ik geniet ontzettend van enthousiasme en de onbevangenheid van die jonge kids. Ze zijn authentiek, en dat is niet hetzelfde als origineel!

     

    Wat houdt je op dit moment bezig?

    Ik ben op het moment bezig met de nieuwe PEAX plaat. We hebben al een paar singles uitgebracht. De nieuwe plaat komt op 17 november uit. Ons tweede album is onze nieuwe oogst. We hebben sinds de eerste plaat zoveel bijgeleerd. We hebben nog meer de grenzen van de genres doorbroken. We combineren minimal met funk en soul, avant-garde met drone muziek en meer! Ik ben er bijzonder enthousiast over.

    Sneak preview NU -NEW UNIVERSE- van PEAX



    Welk(e) instrument(en) speel je het meest en wat is je huidige set-up?

    Sopraansaxofoon:

    Yanagisawa 900, concept, Légère Signature 3,75/4 en Légère Classic 3,5, SD Clip on microfoon.


    Altsaxofoon:

    Selmer Reference, concept, Légère Signature 3,75 en 4, met een Portugees ligatuur dat net iets mooier klonk dan mijn standaard ligatuur.

    Selmer Super Balanced Action, soloist D, Légère Signature 3,5/3,25, standaard ligatuur.

    Buescher transitional; Buescher mondstuk, Légère Signature 4 en Vandoren blauw 4, standaard Ligatuur. SD Clip on mic.


    Tenorsaxofoon:

    Selmer serie II, Selmer C* voor echt klassieke dingen met Légère Signature no 3,5/3,75 rieten, Ottolink 6* voor cross-over muziek met Légère Signature 3, en voor jazz wil ik ook wel eens een 10M Fan Robusto #7 met Légère Signature 3 rieten gebruiken, Rumberger microfoon.


    Baritonsaxofoon:

    Selmer Mark 6 vroege jaren ’80, geen hoog fis, Selmer C* of een Yani 200 met Légère Classic 3,5 rieten, Vandoren Optimum Ligature, Rumberger micorofoon.


    Bassaxofoon:

    Eppelsheim, Geller mondstuk, standaard ligatuur, Légère Classic 2 rieten, Intramic microfoon. Ties Mellema heeft de Eppelsheim bassaxofoon uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen.


    Windsynth:

    Sylphyo gecombineerd met eigengemaakte patches in Ableton


    Electronica:

    Ableton Live 11, Mac M2, Push 2, Minilogue, craft synth 2, vele soorten softsynths en plug-ins, RME en Antelope interfaces.

     

    Qua ligatures ben ik vrij picky, niet zozeer vanwege de sound maar omdat een ligatuur vooral het riet op het mondstuk moet houden en ik het snel en veilig moet kunnen vastzetten. De optimum is daarvoor erg geschikt omdat die maar 1 schroef heeft die aan beide kanten schroefdraad heeft waardoor het riet op zijn plek blijft zitten.

    Ties speelt Légère rieten.

     

    Wissel je wel eens voor bepaalde situaties? 

    Ik wissel best wel eens van set-up. Ik heb sowieso geleerd elke 5 jaar ongeveer van mondstukken te wisselen, omdat ik niet verslaafdwil raken aan een bepaald mondstuk. Dat geeft alleen problemen als ie kapot gaat of kwijtraakt. Ik wissel heel vaak van instrument tijdens mijn concerten. Ik speel wel eens 4 saxofoons met 5 mondstukken. Dat gaat best ver. Met PEAX speel ik nu sopraan-, alt-, tenor-, bariton- en bassaxofoon en Sylphyo, naast allerlei andere MIDI controllers.

     

    Qua sound ben ik nu heel erg elektronische manipulatie van mijn sound aan het verkennen. De Rumberger en Intramics zijn vrij neutraal van klank en hebben echt wel wat pimpennodig. Meestal gebruik in meer of mindere mate wat chorus (de Soundtoys Microshift of de native Ableton chorus) op mijn geluid, ook live.

    Wat zou je nog wel eens willen proberen, of waar ben je nieuwsgierig naar (qua set-up) en waarom?

    Ik moet nog steeds een beter mondstuk voor mijn bas vinden. Omdat de Eppelsheim een grotere diameter aan het uiteinde van de nek heeft, kan ik geen standaard mondstukken gebruiken. Ik ben afhankelijk van kleine mondstukfabrikanten. Dat is nog een zoektocht.

     

    En, wat wil je je medemuzikanten meegeven?

    Mijn boodschap aan alle muzikanten:

    Iedereen heeft zijn niche. Laat je inspireren door anderen, maar vind ondertussen je eigen ding. Waarvoor loop jij nou echt warm? Dat is een soms heel moeilijke zoektocht, maar eentje die het écht waard is. Voor alle soorten muziek bestaat een publiek. Als je echt probeert te vinden waar jij van ‘aan’ gaat is dat per definitie net zo’n persoonlijke muziek als dat je een uniek individu bent.

     

    Namens Rieten.nl onze hartelijke dank Ties!

     

    Meer weten over Ties of wil je naar hem luisteren? 

    Spotify

    https://tiesmellema.com/

     

    • Niels van Hoorn

      Geplaatst op dinsdag 12 december 2023 07:55

      Erg mooie muziek!!

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking

    Om je de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als je onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat je akkoord bent. Manage cookies